Se poate repara parbrizul tău?
Parbriz avariat!
O bucata mare de tencuiala a cazut pe masina ta parcata, iar acum ai o gaura in parbriz (Grrr!). Cel mai bine e sa mergi la un atelier si sa il inlocuiesti. Sau o pietricica ti-a zburat in parbriz in timp ce goneai pe autostrada, iar acum parbrizul are o mica crapatura (Off!). Cel mai bine e sa il repari inainte ca crapatura sa se mareasca. Ce e de facut daca parbrizul are o ciobitura de 5 centrimetri? Sau o crapatura de 15 de centimetri?
Parbrizele sunt special create pentru a asigura suport structural autovehiculului precum si pentru a se impotrivi solicitarii la care este supus in timpul mersului pe autostrada, de pilda, dar inevitabil pot aparea avarii. Parbrizele sunt fabricate din doua straturi de sticla avand intre ele un strat de polivinil butiral (PVB). Acest strat central tine impreuna cioburile ce apar in cazul unui accident. Din aceasta cauza parbrizele se crapa in momentul in care sunt lovite de diferite obiecte, dar nu se destrama si nu cad peste sofer in cele mai multe cazuri.
Reparatie sau inlocuire?
In general, majoritatea ciobiturilor si crapaturilor pot fi reparate, dar intotdeauna acest lucru depinde de urmatorii patru factori: marimea, tipul, adancimea si pozitia avariei. Rezultatele obtinute vor varia totusi in functie de varsta, contaminarea cu mizerie, pozitia si severitatea avariei.
Un tehnician calificat in reparatiile de parbrize trebuie sa evalueze un numar de factori inainte de a decide daca parbrizul tau este reparabil. Fiecare caz este studiat individual, iar concluzia este luata tinandu-se cont de experienta tehnicianului cu echipamentul folosit, de asteptarile clientului si de probabilitatea unei reparatii de succes.
Marime si adancime
In mare masura, orice atelier ar putea sa repare ciobituri de 2-3 cm in diametru si crapaturi de 6-7 cm lungime. In mod obisnuit, orice crapatura mai lunga de o hartie de 1 leu nu e reparabila, deci marimea este un factor foarte important in luarea unei decizii.
Totusi, noile tehnologii fac posibila repararea unor ciobituri mai largi si a unor crapaturi mai lungi, iar pentru a afla exact cat de reusita va fi reparatia trebuie sa consultati un tehnician, pentru ca fiecare caz este unul individual. In zilele noastre, un atelier de reparatii parbrize ar putea sa repare crapaturi si de pana la 40-45 de centimetri lungime.
Tip
Exista mai multe tipuri de crapaturi in parbrize, unele mai usor de reparat decat altele. De exemplu, Crapatura Stea (crapaturi mici, radiale, plecand de la punctul de impact), Tinta (avarie circulara cauzata de obiecte rotunde) sau Tinta Partiala (sau Semiluna, de asemenea cauzata de obiecte rotunde, avaria nu este complet circulara), Ciobitura (o singura spartura de dimensiunea unei monede) sau Ciupitura (lipsa unei bucati mici de sticla) - toate acestea pot fi cu usurinta reparate.
In general ciobiturile si crapaturile ce pot fi acoperite cu o moneda pot fi reparate, pentru ca echipamentul folosit la reparatie poate fi pozitionat peste aceste avarii.
Crapaturile multiple sunt mai greu de reparat, deci daca nu ai doar o singura crapatura in parbriz, trebuie sa consulti un tehnician ca sa iti spuna daca parbrizul poate fi reparat sau nu.
Pozitie
Chiar si cele mai reusite reparatii pot lasa in urma decolorari, incetosari sau neuniformitati, iar daca avaria se situeaza in dreptul razei vizuale a soferului, reparatia poate scadea claritatea si reduce vizibilitatea. Tehnicianul trebuie sa ia in considerare toti potentialii soferi ai masinii la momentul reparatiei cand va determina raza vizuala de peste volan, deoarece aceasta poate diferi in functie de inaltimea fiecarui sofer in parte.
Orice crapatura care este la marginea parbrizului sau in apropierea ei, sau orice ciobitura de langa sau de pe marginea parbrizului, care a dus la craparea acestuia, diminueaza rezistenta si integritatea parbrizului ducand la compromiterea sigurantei pasagerilor.
Daca un tehnician nu vede in intregime crapatura sau ciobitura, atunci acesta nu poate sa o repare cu succes.
Avarii care de obicei NU pot fi reparate:
- avarii de pe interiorul parbrizului
- avarii adanci in ambele straturi de sticla
- avarii din dreptul senzorului de ploaie sau al antenei radio
- avarii din dreptul ariei critice de vizibilitate a soferului
- multiple crapaturi complexe
- crapaturi foarte lungi (de ex. de peste 40 de centimetri)
- crapaturi contaminate (murdare)
- crapaturi si ciobituri de pe marginea parbrizului
Alte considerente
Acum, daca ai cateva ciobituri in partea de sus a parbrizului, sau pe partea dreapta, a pasagerului, te-ai putea gandi "As putea foarte bine sa il inlocuiesc, tinand cont de costul unei reparatii si de asigurare". Dar in functie de asigurarea (CASCO de obicei) avuta, e posibil sa nu trebuiasca sa platesti nimic pe reparatie.
In orice caz, cu cat observi mai devreme o ciobitura sau o crapatura in parbriz, "rapiditate" este cuvantul cheie. Cel mai des crapaturile se lungesc pana sa iti dai seama. De asemenea, din ciobituri pot pleca crapaturi. Mai mult de atat, se acumuleaza praf in interiorul ciobiturilor, fapt ce poate duce la avarii mai mari ale parbrizului si poate face reparatia acestuia mult mai grea. Deci orice intarziere poate transforma ceea ce ar fi fost o reparatie ieftina, intr-o inlocuire scumpa.
Reparatii
Repararea unei ciobituri sau a unei crapaturi dureaza de obicei aproximativ 30 de minute, alteori poate 40 de minute sau chiar ceva mai mult. Daca ciobitura sau crapatura sunt adanci sau au acumulat praf, sunt necesari cativa pasi preliminari. Repararea unui parbriz presupune injectarea unei rasini transparente si solidificabile in straturile externe de sticla pentru a-i reface integritatea si pentru a imbunatati aspectul sticlei. Dupa solidificare, rasina este lustruita pentru a lasa in urma o suprafata neteda, astfel ciobitura sau crapatura nemaiputand sa se extinda si sa mai produca daune ulterioare. Un tehnician calificat in reparatii de geamuri auto trebuie sa faca o evaluare a mai multor factori inainte de a se decide daca sa repare parbrizul sau sa il schimbe.
O ciobitura sau o crapatura adanca e posibil sa fi atins si sa fi avariat stratul interior de polivinil butiral (PVB). Intr-un asemenea caz, crapatura sau ciobitura sunt putin largite sau adancite, cu grija, cu ajutorul unei masini de gaurit, pentru a face gaura neteda si uniforma, astfel ca in pasul urmator rasina sa poata prinde si stratul interior de PVB. Orice urma de praf sau mizerie trebuie curatate de la bun inceput, operatie ce se realizeaza de obicei cu ajutorul unui aspirator.
Pentru reparatie, se ataseaza parbrizului un "injector" in jurul zonei avariate si se injecteaza o cantitate mica de rasina in ciobitura sau de-a lungul crapaturii. Excesul este indepartat, iar dupa aceea se aplica lumina UV pentru intarirea si polimerizarea rasinii.
Inlocuirea
O ciobitura mai mare de 5 centimetri in diagonala sau o crapatura mai lunga de 30 de centimetri va duce (cu siguranta) la nevoia de a inlocui parbrizul - ghinion! Ai de ales intre un parbriz OEM sau unul Aftermarket.
Inlocuirea parbrizului este un proces in 4 pasi. Prima data, zonele caroseriei masinii din jurul parbrizului precum si cele de pe interior sunt protejate cu o panza sau un alt material asemanator. Apoi, parbrizul este taiat de la margini si indepartat, la fel ca si orice adeziv sau etansator, lasand rama curata. Dupa aceasta se aplica un grund pe interiorul ramei in care va fi montat parbrizul, iar pe marginile noului parbriz se aplica un adeziv special etansant, pe baza de poliuretan. Dupa o scurta perioada de asteptare, parbrizul se monteaza cu grija in rama.
Tot procesul de inlocuire a unui parbriz dureaza de obicei de la o jumatate de ora pana la o ora.
Daaar - inainte de a pleca la drum, majoritatea firmelor cer ca masina sa stea pe loc inca cel putin o ora, pentru a da timp adezivului sa se intareasca si sa faca priza. Deci daca inlocuirea parbrizului a fost facuta la tine acasa, toate-s bune si frumoase, dar in caz ca trebuie sa te deplasezi cu masina la atelier, fa-ti o programare in prealabil.
Exista modalitati bune si modalitati gresite de a schimba un parbriz, deci chiar si cand ajungi la un atelier de parbrize, asigura-te ca faci o verificare prealabila a acestuia si te asiguri ca respecta standardele in domeniu. De asemenea, pentru a mentine un parbriz in stare buna, asigura-te ca stii cum si cand sa il cureti.
Înlocuirea parbrizului: OEM sau Aftermarket
Înlocuirea parbrizului
Reparația parbrizului
Adresa ta de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii*
Nici un comentariu